Hårsäcksinflammation

Vi tror att Barbados har någon typ av hårsäcksinflammation. Vi fick reda på att han hade utslag och vi fick också kolla på de och få tips på hur man kan behandla de så det var inte så att vi har blivit "lurade" av Rickard på något sätt.
 
För er som inte vet vad hårsäcksinflammation är så slår det ut som knutor på hästens kropp och det kan även bli fula sår. Oftast i området runt sadeln och sadelgjorden. Det kan uppkomma av fukt under sadelgjorden, smutsiga schabrak, smuts i pälsen och kraftiga foderbyten. Det är stämmer precis in på Barbados.
 
Han har säkert blivit svettig under sadelgjorden vid ridning (väldigt vanligt) och använt smutsiga schabrak. I och med att vi köpte honom i ett försäljningsstall så har han ju använt utrustning som andra hästar har använt och som kanske inte är helt rena när han fått de på sig. De har ju ändå 30 hästar i det stallet så grejerna vandrar ju runt och blir ju inte tvättade regelbundet.
 
Jag tror heller inte att hästarna ryktas så himla mycket där. Det är ju ingen som står och borstar på honom i en kvart liksom. De ryktar lite snabbt innan ridning, inte så mycket mer än så.
 
Sen har han ju bytt foder väldigt mycket på kort tid. Först i Holland där han fick en speciell mat, sen hösilage och kraftfoder hos Rickard och nu bara hösilage hos mig i början för att inte samla på honom för mycket onödig energi innan jag känner honom. 
 
Så nu blir det ingen ridning för mig tills han inte ömmar på såren. Man kommer åt lite med tån i uppsittningarna och i och med att vi har lite problem i uppsittningarna så vill jag inte att han ska koppla ihop uppsittningen med obehag, det gör det hela ännu värre. Vill heller inte att han ska koppla ihop min ridning med smärta om det nu gör ont vid sadelgjorden när jag rider. Vi måste ju bli kompisar på en gång. ;) 
 
Så idag efter skolan ska jag svänga in på Glada Hästen och köpa en longerlina så att jag kan longera ur honom lite energi sen kommer det bli mycket promenader ute i naturen så han vänjer sig vid miljön innan jag vågar mig på att rida ut på honom. Hehe ;) Vi ska även duscha honom regelbundet med klorhexidin schampo så att han blir ren och fin och så ska han få sova utan täcke så att huden får andas lite. Jag tänkte att han skulle få göra det igår också men då hade vi på honom ett medel som är giftigt att få in i munnen som tydligen ska vara bra mot hårsäcksinflammation och det skulle man inte sköjla ur. Men då börja han slicka på det så då fick det bli täcke. 
 
Synd att det ska börja såhär men det går snart bort. Vi får lära känna varandra på marken nu istället. Mysigt. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0