Vilka av mina önskemål blev uppfyllda?

Nu när jag köpt min häst så kan det vara kul att kolla vad av det jag sökte som Barbados har/är.
 
När jag letar häst, kollar jag först och främst på priset. Ingen idé att klicka in på en annons om priset inte är okej, eller hur?
Sen kollar jag, tro det eller ej, på färgen. Jag tycker inte att någon färg på häst är ful, jag tycker bara att det är roligare att rida på en snygg häst så därför. Jag vill helst ha en svart häst, det är min drömfärg på häst. Så himla fint med en kolsvart häst. Det finns hur mycket olika färger jag gillar på en häst så jag kan ju istället säga vilka färger jag inte "vill ha". Skäckar, isabellfärgade, gråa, stickelhåriga och vissa skimlar. Jag tycker det är jättefint med en svagt apelkastad skimmel men har lite svårt för flugskimlar. Nu kollar jag ju inte bara på färgen utan på individen men nu skulle jag ju beskriva min drömhäst så. :)
 
Sen vill jag helst ha en valack då jag precis sålt mitt förra sto. Därför skulle det vara kul att ha en valack också, men även här kollar jag till största del på individen. Det jag även tycker är viktigt hos en häst är att den är långbent och "tunn" i kroppen. Hatar stora, tunga hästar. I och med att jag är så lång behöver ju jag en häst närmare 1.70 i mankhöjd och då krävs det ju att den är lätt och smidig. 
 
I ridningen ska den vara pigg, alert och känslig för hjälperna. (hellre för pigg en för seg) Den ska ha en lätt galopp och vara välriden. Den behöver inte vara så himla utbildad men den ska ha en rejäl grund att stå på. En ordentligt inriden häst runt 6-7 år.
Jag gillar hästar med lite studs i, den får gärna ta något glädjeskutt då och då. Som Sissi, hon var perfekt. Jag älskade när hon hoppade och studsade när vi red på fält. Det är bland det roligaste jag vet. 
 
Sen ska den absolut han en bra hoppteknik. Det är typ det viktigaste. Det ska finnas potential och kapacitet att gå de högsta klasserna. Sen ska ju även kemin stämma. Det behöver inte gå så himla bra på provridningen. Jag förväntar mig inte att hoppa upp och kunna rida ett drömridpass. Alla hästar testar i början men det viktiga är att man någonstans känner att det klickar. Det ska inte kännas omöjligt. Det ska finnas kapacitet att plocka fram med lite träning. 
 
Så alltså:
+ Pigg och alert. 
+ Gärna mörk färg. 
+ Smidig och långbent. 
+ Mycket kapacitet inom hoppningen. 
+ 165-170 i mankhöjd.
+ Lagom studsig dock inte så att det blir farligt. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0